sâmbătă, 16 mai 2020

Semănatul şi culesul


Firiţă CARP

În depozitul înţelepciunii poporului nostru găsim o zicere de mare actualitate, dintotdeauna, acum şi pentru totdeauna povăţuitoare de bine. ,,Cine seamănă vânt culege furtună!" sună propoziţia la care vreau să fac referire şi nu am pretenţia că vă spun o noutate. Apoi, chiar dacă, cine ştie, nu exact în forma asta o întâlnim, înţelesul ei profund nu îngăduie echivocuri şi cred că acesta este motivul pentru care mi-a venit acum în minte. Ea reprezintă chintesenţa unei îndelungate experienţe de viaţă şi se referă la natura relaţiilor interumane, indiferent de domenii, ierarhizări, epoci istorice, etc., dar mai ales la consecinţele acestor relaţii, la rodirea lor în planul păcii sociale. Fiindcă, începând cu cea mai măruntă organizare umană, orice grup de doi indivizi aflaţi într-o relaţie ierarhică oarecare, şi continuând cu arhicunoscuta şi des invocata ,,celulă de bază" a societăţii, familia, până la macrosocialul a tot cuprinzător, în oricare dintre aceste entităţi ,,semănatul şi culesul" sunt mereu într-o interdependenţă evidentă. Şi, ca să fiu mai clar, subliniez că aruncarea seminţelor discordiei pe terenul oricărei aşteptări, cultivarea vrajbei cu sau fără intenţie, alimentarea inconştientă cu suspiciuni a împrejurului duc invariabil, mai devreme sau mai târziu, la recolte adecvate. Să nu ne imaginăm niciodată că, semănând ură, dezbinare, minciună, ranchiună, intrigă, etc la vremea recoltei vom strânge fructele armoniei, toleranţei, iubirii, adevărului, înţelegerii. 

Toată această teoretizare, poate cronofagă şi chiar enervantă în ansamblul ei, ar putea lipsi din economia rândurilor de faţă, dacă nu ar fi utilă în interpretarea stării de lucruri de azi, din societatea românească. În contextul pandemic dat, care, între altele, pare o verificare a destinului asupra rostului şi vredniciei noastre în vremea semănatului, am impresia că ni s-a terminat rezerva de răbdare şi îngăduinţă, rezervă care n-ar trebui să se epuizeze nicicând. Adică s-a iscat şi bate un vânt puternic, îşi face de cap furtuna unor exagerări, ca să nu spun direct abuzuri, se distorsionează aparenţa de seninătate a celor mai bune intenţii. Pericolul unei vijelii ne vâjâie pe la urechi, dar, ce să mai zic, Doamne fereşte!
Fireşte, în agricultură, de obicei cel ce seamănă şi culege. 
În situaţia la care mă refer, însă, lucrurile sunt puţin mai delicate, presupun şi impun nuanţări. Fiindcă, pur şi simplu, societatea nu e grădină de legume. 
Am părerea mea despre cine sunt semănătorii, despre cine sunt nevoiţii să culeagă. Dar nu o mai spun. Fiecare cititor poate distinge singur, doar cu un uşor efort de gândire şi minimă bună credinţă. Iar de nu, bai mare nu va fi. Ne vom resemna împreună, ca de obicei, găsind vinovatul. Nimeni altcineva, de bună seamă, decât comunicarea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Reportaj de suflet


Tescani, „laboratorul” cu aură misterioasă
unde „Orfeul Moldav”, G. Enescu,
a creat opera Oedip



Text şi foto:
Cornel CEPARIU


Publicul care a asaltat, în seara zilei de13 martie 1936, impunătoarea şi somptuoasă Operă Garnier din Paris pentru a fi prezent, pe viu, la premiera mondială a operei Oedip, creaţie aparţinând lui George Enescu, nu cred să fi bănuit şi nici măcar să se fi întrebat, chiar după răsunătorul succes, despre locul unde a fost concepută lucrarea lirică ce va deveni, potrivit criticii a timpului, una din „cele mai fertile” expresii muzicale a „gândirii” sufletului uman.
Cum, dealtfel, nici publicul bucureştean prezent, mult mai târziu, în data de 22 septembrie 1958, la cea dintâi reprezentaţie a operei în România, ocazie oferită de prima ediţii a Festivalului internaţional „George Enescu”, nu a părut curios să afle „laboratorul” unde Enescu pusese în „amestec” sufletul său cu epica tragediilor lui Sofocle „Oedip în Colona” şi „Oedip Rege” condensate întrun libret aparţinând lui Edmund Fleg.

(citiţi articolul integral)