sâmbătă, 16 mai 2020

Insula a început iar să înoate


Ioan BÎŞCĂ

Cândva au fost trei. Viiturile Bistriţei generau şi mai multe, umplând casele din mahalale Bacăului cu nămol, atunci când nu le luau cu totul. Mai târziu mahalalele au devenit cartiere Cum a fost? Bine…? Rău? Mărturia o poartă genetic, undeva în subconştient, strănepoţii celor care au convieţuit pe malul acestei ape cu nume frumos. Bistriţa, apa cea năstruşnică, galeşă, sprinţară, supărăcioasă şi răzbunătoare, cu cel mai rapid debit calculat pe albie şi distanţă, faţă de suratele ei din ţară. A îmbrăţişat această limbă de pământ, din partea estică a oraşului, dând de treabă şi hrană celor care s-au încumetat să-i stea alături.Timp de aproape un deceniu, Insula a stat colmatată, năpădită de vegetaţie şi şerpi. Proiectul grandios de reamenajare a fost prezentat, cu fast şi aplauze, în mai multe campanii electorale. S-au căutat şi bani din fonduri europene, pentru a acoperi o parte din cheltuieli. A mai trecut un an, până s-a organizat licitaţia pentru desemnarea constructorului. După multe contestaţii, o firmă de profil, care avea să mai subcontracteze din lucrări şi altor societăţi, mai mici, a început treaba. S-au promis termene ferme de execuţie şi finalizare, afişate pe panouri mari, pentru aducere la cunoştinţa băcăuanului. Ce e drept, s-a lucrat! Ani buni... dar pe sărite! Fondurile europene s-au pierdut. Constructorul a plecat. A venit alt constructor. Progresele au început să se vadă abia anul trecut.

„Ghiţă! Zâmbeşte şi tu!”

Inginerul hidrotehnist Iordache Bucălău, din partea beneficiarului (Administraţia Bazinală de Apă Siret Bacău), supraveghează şi răspunde de evoluţia lucrărilor. Nu de el depind întârzierile. Are o concluzie simplă: „Tehnologia e clară. Se lucrează după proiect. Fiecare ştie ce are de făcut. Când sunt bani, şi vin la timp, şi constructorul trage mai cu inimă. Să se încadreze în termene! Nu-i aşa că se vede?!” Se vede că-i şantierist cu experienţă. Are zâmbetul la el şi glumele de complezenţă. „Treaba merge! De la binişor spre bine. Cred că ne apropiem de ce ne-am propus. Au început să apară capcane înspre firul Bistriţei. Sunt pungi de argilă, nămol, când facem drumurile de acces. Nu ai de unde să le ştii dinainte. Nici proiectantul nu avea cum să le prevadă. Asta presupune timp pierdut şi costuri suplimentare. Trebuie să le umpli cu balastru, să le tasezi. Ploile care se anunţă ne dau, de fiecare dată, cu o săptămână înapoi.” Facem împreună un tur, pentru a completa galeria de fotografii, mărturie în timp a evoluţiei lucrărilor. Imaginile pot vorbi de la sine, de rău sau de bine. Depinde şi de unghiul din care sunt făcute. Toate acestea se întâmplau într-o zi de luni, la sfârşitul verii, anul trecut (2019). Esplanada, cu vedere spre podul de la Şerbăneşti, mult mai largă, făcută şi sprijinită pe stâlpi din lemn, i-ar duce pe cei mai în vârstă, cu gândul în trecut. La cum era extins vechiul abator, peste apă, în anii ’50. Din animalele sacrificate, aproape totul era folosit. Doar cheagurile de sânge şi conţinutul intestinelor, răzuite pentru salamuri, deveneau hrană pentru peşti. Şi ce peşti! Abatorul vechi era situat cam în dreptul podului, renovat acum, ce permite accesul pe insulă. Noua terasă din lemn, abia construită, are dimensiuni generoase. Se înşiruie de-a lungul Insulei mari, întreruptă doar de accesul spre debarcader, pe toată partea estică, de la nord la sud, până spre Insula mică. Debarcaderul este finalizat. Muntele de aluviuni, ridicat după decolmatare, s-a împuţinat în fiecare zi, încărcat în camioane de mare tonaj. Dirigintele de şantier îl strigă pe excavatoristul care încarca ultimele cupe, din faţa treptelor. Îi face cu mâna. „Ghiţă! Zâmbeşte şi tu! Îţi face domnu’ de la ziar poză!” Distanţa dintre noi este destul de mare. Ghiţă stă la pozat, luând o atitudine serioasă. În poziţia de drepţi.
Proiectul prezentat pe hârtie, la scară mică, îşi găseşte corespondentul dezvoltat în realitate. Organizarea de şantier împune o ordine strictă. Acum nu mă mir de ce accesul persoanelor neautorizate, chiar şi al presei, a fost restricţionat în zonă. Aqcualand-ul a prins formă şi este îngrădit. Pistele pentru role, amenajate. Se pun pavele. Clădirile ridicate îşi arată însă doar structura de rezistenţă. Pe Insula mică, amfiteatrul în aer liber are scaunele montate. Şi arinul bătrân îşi etalează scorbura afumată, aşteptând să fie doar puţin toaletat. Un braţ i-a rămas fără frunze. Podul de legătură dintre cele două insule este finalizat. Profit de timpul frumos şi mai fac fotografii, din partea dinspre sud, cu ideea de a le uni într-o panoramă. Sunt în locul unde era, altădată, acel tobogan din beton. Nimic nu mai seamănă cu ce ştiam.

Tâlhar de câmp

Bistriţa a oferit locuri de muncă de când s-a inventat plutăritul. Fabrica Letea avea nevoie de lemn pntru a produce hârtie de calitate. La Galaţi, din lemnul tăiat în pădurile Bucovinei, se constuiau corăbii. Străbunicul dirigintelui de şantier a fost plutaş. Ca hidrotehnist, Nelu Bucălău, cum îi spun prietenii, este legat sufleteşte de aceste ape curgătoare: „Iţi zic şi eu o treabă… da’ asta nu-i de scris la ziar! Eu sunt născut în Pângăraţi. Nu tre’ să-mi faci biografia! Sunt pângărăţean adevărat, cu strămoşi crescuţi pe malul Bistriţei! În tinereţe am venit de două ori în Bacău. Nu ştiam unde-i Insula. Da’ povestea bunica de ea! Îl pomenea pe străbunicul. Eram mic şi nu prea înţelegeam de ce vorbea cu mama, pe şoptite, iarna la gura sobei. Auzeam de şpraiţ, de Letea. Aha…! Când am crescut mai mare le-am pus cap la cap!” Ajungem pe Insula mică, unde viitorul teatru în aer liber a prins contur. Noroi cât încape. Îl stârnesc să-mi povestească de străbunicul: „Îţi povestesc ţie ce om a fost! Ghiţă Apetrei îl chema! Şeful plutaşilor dintre Piatra şi Broşteni. Toamna veneau negustorii evrei, de la Galaţi, să arvunească lemnul. Lemn pentru corăbii. Pentru catarge, chilă. Mergeau şi-l alegeau din pădure. Plutaşii aveau pădurea lor. Ştiau ce şi cât să taie. Primăvara, cu o lună şi jumătate înainte de Paşte, işi făceau cruce şi-şi luau rămas bun de la familie. Nu ştiau dacă se mai întorc. Şi coborau plutele spre Bacău. Erau ani mai buni, ani mai răi, cu ponoare de gheaţă, vremea schimbătoare. La Insulă, cei care aveau lemn pentru Galaţi, trăgeau dincolo. Pe malul unde-i acum târgul de maşini. Se aşteptau şi trei-patru zile unii pe alţii. Una ca să ţină la preţ şi a doua, ca şi negustorii evrei şi greci, să-şi ţină învoiala. La întoarcere, tot în grup, făceau pe jos câte trei săptămâni. Numai bine să ajungă acasă, când scoteau nevestele pasca din cuptor. După ce-şi luau banul, prima dată cumpărau, din târgul de la Galaţi, daruri pentru neveste. Stambă, fineturi, ţesături în general. Şi ce nu mai aveau ei pe acasă. Dar să nu cântărească greu. Când se însera, aprindeau câte un foc la marginea unei păduri. Malurile Siretului nu erau goale ca acum. Se apropiau de Bacău, când dădea să-i prindă iarăşi noaptea. Plutaşii, de felul lor, erau oameni veseli, plini de viaţă. Hâtri! Pe drum au dat de-un moşneag care trăgea un cărucior. «Măi moşule! Da unde-ai pornit aşa spre seară?» S-o întors ăla, cocârjit, la ei: «M-o trimis baba să-i mai aduc nişte găteje, că vrea mâine să facă ceva la cuptor». Ce şi-au zis? Hai măi să-l ajutăm!” Sună telefonul. Îşi cere scuze. Trebuie să răspundă. Pe un şantier atât de mare, probleme apar tot timpul.Vorbeşte cam cinci minute, gesticulând. „Şi cum îţi ziceam: l-au urcat pe moş în căruţ şi hai spre pădure. Dar mai erau vreo trei kilometri până acolo. I-au umplut căruţul cu lemne. De-acuma se întunecase. «Stai moşule! Hai lângă foc şi mănâncă ceva cu noi. N-o să te dea baba pierdut până dimineaţă!» N-a vrut. «Duceţi-mă vă rog la marginea drumului. Mă duc acasă!» L-au dus! Au mâncat, au mai stat de vorbă şi fiecare şi-o făcut culcuşul ca să doarmă, în jurul focului. Dar aveau o regulă. Având bani mulţi la ei, fiecare făcea cu rândul de strajă. Să ţină şi focul aprins pentru jivine. N-aveau nevoie de ceas. Ştiau ora după stele. Aproape de trei dimineaţa… apare moşu. Plutaşul care era de veghe l-o văzut. Stătea şi el întins, cu capul sprijinit de-un copac. I-o dat pace. Se freca moşul din mâini, că-i a frig, şi se apropia de foc. Cică să se încălzească. Da’ el se uita dacă toată lumea doarme. Şi scoate moşneagul ditamai cuţâtoiul, şi-ncepe să le umble la ăştia la gât. Cum erau îmbrăcaţi cu cămeşile alea tradiţionale, legate la gât cu şnur, îi descheia pe rând şi-l tăia. Ştia că pungile cu bani se ţineau trecute peste umăr, pe sub cămaşă. Ăla l-o lăsat. Când o ajuns şi la el să-l pipăie, avea securea pregătită, l-a prins de mână. De unde? Ce voinic era moşu, mai să-l omoare. L-a pus la pământ. Noroc c-o apucat să ţipe, şi-o sărit nea Ghiţă, că era cel mai aproape, şi l-a prins de barbă. De unde! A rămas cu barba-n mână. Au sărit şi ceilalţi şi l-au pus jos. Era tâlhar de câmp. Ăştia, furioşi, hai să-l spânzurăm! La care moşneagul a zis… Nuuu! Îi facem judecata dreaptă măi? Întrebă unul dintre ei. Talharule! De ajutat te-am ajutat? Cu căruţu te-am plimbat? Lemne ţi-am adunat? Mâncare ţi-am dat? Băutură şi bani ţi-am dat? Şi-atunci tu de ce nu te-ai gândit la copiii şi la familiile noastre? Au adus două lemne, le-au pus cum e crucea lui Andrei, şi l-au legat de ele cu şufe, că-şi recuperau odgoanele. Şi l-au pus cu tălpile lânga foc. Pe câţi n-a nenorocit păcătosul! O fi plâns pădurea…? O fi urlat? Dar nimeni n-a mai auzit de-atuncea de el. Poate că-i o legendă. Tata n-a recunoscut nciodată. Bunicul lui nu ar fi participat la aşa ceva!”
Insula. Un singur loc, o întreagă istorie. Şi oameni care îl definesc în timp. Au rămas multe poveşti nescrise. Viaţa noastră depinde de astfel de „locuri” încă verzi, care trebuiesc lăsate moştenire. Omul care se bucură numai cu ce poate lua… nu le „sfinţeşte”! Inginerului îi sună iar telefonul. Ne luăm rămas bun.
În prag de toamnă, lucrările de decolmatare au fost finalizate. S-a dat drumul la apă, care a început încet-încet să crească. Prin pânza freatică a inundat şi câteva subsoluri, ale blocurilor din cartierul Bistriţa Lac. Din primăvară au început amenajarea clădirilor de utilitate publică şi a spaţiilor concesionate. Vom avea şi o fântână arteziană, în mijlocul lacului. Acum nu banii pun piedică, dschiderii acestui centru de agrement. Perfidul virus va amâna iarăşi festivitatea de inaugurare, care era programată pentru data de 1Mai. Noi să fim sănătoşi! Bine măcar că, după atâţia ani, Insula a început iar să înoate!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Reportaj de suflet


Tescani, „laboratorul” cu aură misterioasă
unde „Orfeul Moldav”, G. Enescu,
a creat opera Oedip



Text şi foto:
Cornel CEPARIU


Publicul care a asaltat, în seara zilei de13 martie 1936, impunătoarea şi somptuoasă Operă Garnier din Paris pentru a fi prezent, pe viu, la premiera mondială a operei Oedip, creaţie aparţinând lui George Enescu, nu cred să fi bănuit şi nici măcar să se fi întrebat, chiar după răsunătorul succes, despre locul unde a fost concepută lucrarea lirică ce va deveni, potrivit criticii a timpului, una din „cele mai fertile” expresii muzicale a „gândirii” sufletului uman.
Cum, dealtfel, nici publicul bucureştean prezent, mult mai târziu, în data de 22 septembrie 1958, la cea dintâi reprezentaţie a operei în România, ocazie oferită de prima ediţii a Festivalului internaţional „George Enescu”, nu a părut curios să afle „laboratorul” unde Enescu pusese în „amestec” sufletul său cu epica tragediilor lui Sofocle „Oedip în Colona” şi „Oedip Rege” condensate întrun libret aparţinând lui Edmund Fleg.

(citiţi articolul integral)