Cornel CEPARIU
Volumul cu ecouri şi în prezent pe care
francezul Gustav Le Bon l-a dedicat „Psihologiei mulţimii” a fost publicat
la Paris în anul 1895, apariţia editorială fiind urmată de ecouri polemice
profunde în rândul intelectalităţii europene şi, apoi, americane. Evaluarea
lucrării a fost potenţată apoi de aprecierile deosebite punctate de Sigmund
Freud şi de Carl Gustav Jung (cel care afirma că ideile sale despre individul
obişnuit coincideau cu formulările în domeniu exprimate de Gustave Le Bon).
Joseph Schumpeter, un economist de notoritatea mondială, i-a atribuit
gînditorului francez, la rândul său, „meritul de a fi deschis ochii asupra
realităţii pe care toţi o cunoaştem, dar pe care nimeni nu dorea s-o
recunoască”.
Cartea lui Gustave Le Bon a fost, de
asemenea, analizată cu atenţie şi interpretată în mod personal, aş spune din
motive practice, de mulţi conducători poilitici din secolul trecut. Benito
Mussolini, creatorul fascismului ca mişcare socio-politică a maselor, l-a
considerat pe autorul „Psihologiei mulţimii”, încă din 1926, drept „unul din
cei mai mari maeştri” ai săi, iar creaţia francezului ca „o operă capitală” la
care a recurs, potrivit propriilor afirmaţii, „de cel puţin zece ori” în luarea
deciziilor. Şi Adolf Hitler a cunoscut bine cartea lui Gustav Le Bon, urmându-i
sfaturile sub oblăduirea lui Gobles, „diavolul şchiop” al mişcării
naţional-socialiste germane. În ceea ce îl priveşte pe Lenin, deşi în luările
sale de poziţii ori în volume experţii nu au întâlnit referiri la numele
gînditorului francez, Alexei Korolev, un secretar al I. V. Stalin fugit în
Occident, a dezvăluit într-un cartea sa de „Memorii” faptul că dictatorul
sovietic ar fi lecturat „cu pasiune” lucrarea lui Le Bon. O dovadă în plus că
„Psihologia mulţimii” nu este o creaţie intelectuală superficial şi limitată în
timp, ci o carte care a exercitat o mare influenţă asupra celor ce s-au aplecat
spre studiul ştiinţelor socio-umane, dar şi politicienilor.
Astăzi, la distanţă în timp de aproape 125
de ani, cartea continuă să fie considerată una dintre cele mai importante
contribuţii la studierea comportamentului colectiv, aflându-se inclusă în
cvasitotalitatea lecturilor ori dezbaterile universitare ori la nivelul
evaluărilor ştiinţifice politice, dar şi, voit sau dirijat, în practica luării
deciziilor politice. Mai puţin, conştient ori inconştient, în România ce
cunoaşte în prezent exemplificări concrete la ideile lui Le Bon. Rândurile ce
urmează se doresc o invitaţie la o evaluare a situaţiei actuale din României şi
prin prisma „sitei” oferite de „Psihologie mulţimii”, donate lumii de Gustav Le
Bon.
Dar ce susţine Gustav Le Bond în paginile
acestei lucrări de referinţă în practica socio-politică, încă de mare actualitate?
Francezul vorbea la finele secolului trecut de apariţia unei noi perioade în
istoria omenirii pe care o numea epoca mulţimilor, una menită să distrugă
civilizaţia elitistă. Uriaşele schimbări ar decurge, în opinia sa, atât din
crizele religioase, politice ori sociale tradiţionale, specifice diverselor
zone ale lumii, dar şi din noile condiţii de viaţă şi de gândire în continuă
schimbare, determinate de descoperirile ştiinţei, tehnicii, apariţiei unor
tehologii revoluţionare. Epoca actuală, IT, se înscrie – nu-i asa? – într-un
asmenea ciclu. În perioada de trecere de la vechi la nou – spune francezul –
oamenii trăiesc „o epocă de confuzie” urmare a faptului că „ideile din trecut,
deşi mai puţin clare, rămân încă foarte puternice“ în timp ce acelea care le
vor înlocui „sunt în curs de formare“. Ca urmare, epoca modernă ar reprezenta
pentru o mai lungă perioadă de timp „o perioadă de tranziţie şi de anarhie”.
Dar ce decurge din anarhie, Gustav Le Bon nu ne spune ori nu era în stare să-şi
imagineze. Aşadar, unica certitudine este că fiecare civilizaţe viitoare
timpului în care fusese scrisă cartea „se va confrunta cu noua putere, cea mai
recent suverană a epocii moderne, puterea mulţimii”. În asemenea circumstanţe,
Gustav Le Bon nu îşi ascunde îngrijorarea pentru că mulţimea îi apare
impulsivă, impresionabilă simplă şi simplistă, dominată de subconştientul
colectiv şi nu de raţiune. „Pentru simplul fapt că aparţine unei mulţimi, omul
coboară câteva trepte pe scara civilizaţiei”, scria francezul, continuând cu
aprecierea că omul „izolat este, poate, un individ cult, dar în mulţime apare
drept un instinctiv şi un barbar”.
Dacă Gustav Le Bon s-ar fi limitat doar la
aceste afirmaţii, mulţi l-ar putea considera drept un autor sociolog, filozof
duşman al maselor, antidemocrat şi antimodern. Dar el reuşeşte să observe şi
marile calităţi ale mulţimii. Recunoşte că acestea, când sunt „manipulate, se
dovedesc elevate din punct de vedere moral şi, chiar, eroice”. În context, el
precizează faptul că masele pot fi „antrenate”, chiar lipsite de hrană şi de
arme, pentru a-şi apăra patria ori opiniile religioase, explificând prin
Revoluţia franceză de la 1789 – 1993 şi prin cruciade. Românii pot fixa această
opine la anii 1917 – 1918 şi chiar la evenimentele din decembrie 1989. Un
eroism aproape inconştient, dar tocmai cu un asemenea eroism se poate scrie
istorie.
Florin Balaban - Fake news |
Evalând aceste exemple în „cheia” Le Bon,
se poate aprecia că în condiţiile în care ar fi înregistrate doar acţiunile
logice ale unui popor, în analele omenirii ar rămâne multe pagini goale. „Dacă
mulţimile ar fi acţionat doar sub impulsul gândirii, ţinând seama de interesele
lor imediate, probabil că nici o civilizaţie nu s-ar fi dezvoltat pe suprafaţa
acestei planente, iar omenirea n-ar avea istorie”, punctează gânditorul
francez. Le Bon nu se limitează însă, din fericire, doar la această idee. El se
arata conştient şi de faptul că iraţionalitatea poate antrena în afară de
mulţime şi indivizi mai culţi şi rafinaţi. Şi acest fapt, cu predileţie în
domeniul politic, deoarece politica este corelată cu sentimentele. Ori în
privinţa sentimentelor, fie religioase, politice, morale, de afecţiune ori
antipatii, oamenii geniali îi depăşesc foarte rar pe cei obişnuiţi.
Exemplificînd, Le Bon scrie negru pe alb că „între un matematician celebru şi
cizmarul său poate fi o prăpastie din punct de vedere intelectual, dar din cel
al caracterului diferenţa este deseori inexistentă”. Ca urmare, interpretînd
vorbele lui Le Bon, dacă sufragiul s-ar limita la un grup de câteva zeci de personae
calificate nu s-ar obţine rezultate bune fiindcă, spune francezul „votul
acestor câtorva zeci de indivizi, fie ei şi academicieni, nu este mai bun decât
cel emanat de câteva zeci de indivizi obscuri din societate”. „Faptul că ştie
matematică, filozofie sau este architect ori medic, veterinar sau avocat nu-i
conferă individului perspicacitate în problemele sentimentale”. În context, se
poate susţine şi faptul că şi adunările parlamentare pot reacţiona ca o mică
mulţime şi deci pot fi iritabile, influenţabile. Mă gândesc şi la câteva
exemple. În timpul Revolţiei franceze discursurile lui Robespierre „străluceau”
prin incoerenţă şi totuşi au influenţat mulţi parlamentari spre fapte, unele
chiar abominabile. Mussolini şi Hitler au reuşit să obţină – nu-i
aşa? – încrederea acelor adunări parlamentare pe care erau gata, anterior, să
le desfiinţeze. La noi, în timpul Revoluţiei din 1989, reprezentanţii Frontului
Salvării Naţionale şi chiar, apoi, cei din primul Parlament ales democratic
după al Doilea Război Mondial în România erau dominaţii în luările lor de
poziţii de dogme, ţinând cont mai rar ori chiar deloc de fapte. Cu toate
excesele sale, sistemul parlamentar a continuat şi continuă să reprezinte, după
cum remarca cu peste un secol şi două decenii în urmă franceul Le Bon,
„instrumental cel mai bun” pe care l-au avut la îndemână până acum poparele
„pentru a se conduce şi, mai ales, pentru a scăpa pe cât posibil de jugul
tiraniei”.
Din gândirea autorului, cu aplicabilitate
evidentă chiar după timpul în care a fost emanată „Psihologia mulţimii”, mai
reiese, după o atentă urmată de o aplicată lectură, faptul că modificarea
instituţiilor şi a constituţiilor nu foloseşte la nimic dacă nu se schimbă
mentalitatea popoarelor, acestea din urmă fiind guvernate de tradiţii şi de
propriile lor caracteristici care se pot transforma foarte lent graţie, doar,
experienţei accumulate. Le Bon atrage atenţia, stârnind polemici mai ales după
ascensiunile dictatorilor Stalin, Mussolini, Hitler, Ceuşescu, asupra faptului
că „experienle avute de o generaţie nu sunt de folos generaţiei următoare”.
Interpretez că nu ar folosi la nimic nici lectura, nici instruirea, ci doar
exeperienţele trăite direct.
Interesantă în evaluarea făcută operei
sale este şi viaţa celui ce a emis această viziune polemică, dar atât de
realistă asupra lumii. Gustav Le Bon a fost un nonconformist, bizar, eclectic,
având un mod de trai şi o experienţă a cunoaşterii deosebită multora din
cugetătorii vremei. În lunga sa viaţă s-a ocupat în afară de psihologie,
istorie, sociologie, şi de anatomie, fiziologie, antropologie şi chiar de
fizica atomică. După descrierea făcută de prinţesa Martha Bibescu, tânara şi
seducătoarea româncă din saloanele parisiene în primele decenii ale secolului
trecut, cea care l-a cunoscut pe Le Bon spre sfârşitul vieţii acestuia,
francezul „avea aerul unui vrăjitor, cu barba neagră, vopsită, cu un glas
autoritar”, iar locuinţa acestuia din Paris arăta ca „un sanctuar prafuit şi
semiîntunecat, supraaglomerat de mobile exotice aduse din călătoriile sale în
Africa şi Orient, între care candelabre din moschei, arme încrustate cu pietre
semipreţioase, blănuri de tigru, covoare orientale”. În fiecare miercuri, aflăm
tot de la prinţesa Bibescu, Le Bon „îi reunea la cină în acest cadru exotic pe
prietenii săi între care prim-miniştri cum a fost Aristide Briand, oameni de
ştiinţă ca Henri Poincare, filozofi precum Henri Bergson”. Mai aflăm că în
timpul cinei Le Bon le impunea liniştea folosindu-se de un clopoţel de argint
şi tot el stabilea subiectul conversaţiei. Cu toate acestea, punctează priţesa
Bibescu, „pasiunea lui pentru problemele oamenilor făceau aceste reuniuni
foarte interesante şi mai mult decât tolerabilă atitudinea sa despotică”.
Gustave
Le Bond s-a născut în 1842, la Norgent-Le-Retrou, în central Franţei, şi a
murit la Paris în 1931. La funerarliile sale a participat foarte puţină lume,
dar printre persoanele venite s-a flat şi Marie Bonaparte, fostă elevă a lui
Sigmund Freud.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu