Ştefan
OLTEANU
O ''bombă'' activată după
30 de ani
Avocatul canadian Richard ''Dick'' Pound, sportiv mediocru (cea mai
bună performanţă a sa a fost un loc IV la J.O. de la Roma, la nataţie, cu
stafeta de 4x100 m mixt a Canadei), fost secretar general al Comitetului
Olimpic Canadian în timpul Jocurilor Olimpice de la Montreal, in 1976 si,
ulterior, vicepresedinte al Comitetului Internaţional Olimpic (1996 - 2000),
declansează - cu o deosebit de suspectă întârziere - un atac la adresa celei
mai mari gimnaste a tuturor timpurilor, românca Nadia Comăneci, afirmând că
''pentru a nu scoate în evidenţă calificativele prea mari acordate
sovieticelor, arbitrii au decis s-o noteze cu zece pe Nadia". Preluand
această afirmaţie contrară adevărului, presa nord-americană a trecut la
titluri-soc: "Zecele Nadiei, aranjat!" sau "Arbitrii necinstiţi
au făcut-o pe Nadia perfectă!"
Acuzaţii usor de demontat
Pentru a pune lucrurile la punct de la bun început, trebuie să
precizăm că în iulie - august 1976, în timpul Jocurilor Olimpice de la
Montreal, cele mai importante oficialităţi sportive canadiene, aflate permanent
în miezul evenimentelor olimpice, erau presedintele Comitetului de Organizare a
Jocurilor Olimpice - Roger Rousseau, directorul Satului Olimpic - Yvon Dubois
si seful Serviciului Mass-media din cadrul C.O.J.O., Michel Labrosse,
supranumit "omul care stie totul",
în timp ce Richard Pound, ca secretar general al Comitetului Olimpic
Canadian, avea sarcini exclusiv de natură protocoloară, îndeosebi la nivelul
federaţiilor internaţionale si la nivelul conducerii fiecarei delegaţii
sportive în parte. Dacă, totusi, a aflat ceva din culisele întrecerilor de gimnastică, de ce n-a facut atunci nici o
declaraţie? De ce a asteptat aproape patru decenii? Trebuie precizat că, din
toate declaraţiile socante iesite din claviatura lui Dick Pound, una singură ar
fi adevărată, dacă formularea ei ar fi fost corectă. Canadianul-bombă afirmă că
''execuţia romancei (Nadia - n.n.-) a fost excelentă, iar cum arbitrii acordaseră
deja note prea mari până atunci, nu au mai avut incotro si i-au dat zece''.
Este adevărat că, sub presiunea puternică a arbitrelor sovietice si est-germane
si, mai ales, sub presiunea presedintelui de atunci al Comitetului
International Olimpic, sovieticul Iuri Titov, in concursul feminin s-au acordat
la Montreal, în general, note mai mari decât fuseseră acordate până atunci
într-un concurs olimpic, pentru a facilita astfel drumul gimnastelor sovietice
spre prima treaptă a podiumului de premiere în concursul pe echipe, dar, în
acest context, afirmaţia corectă a canadianului ar fi trebuit să fie
următoarea: Arbitrele au notat surprinzător de generos evoluţia sovăielnică a
gimnastei Nelli Kym, la paralele, fiind apoi obligate să-i acorde cel puţin 0,5
puncte în plus Nadiei Comăneci, pentru o evoluţie perfectă, ceea ce a condus,
strict aritmetic, la nota 10.00, pentru care computerul nici nu fusese
pregătit, iar revoluţia care s-a produs în rândul delegaţiei sovietice (si a
celei est-germane) după afisarea primei note maxime, dovedeste cu prisosinţă că
nota acordată Nadiei i-a pus pe jar. Vom dovedi ceva mai jos cum au stat cu
adevărat lucrurile, atunci, la Montreal.
Prima conspiraţie de la
Montreal
12 iulie 1976. La Montreal plouă intermitent. Cei aflaţi, însă, în
Sala ''Forum", la marea demonstraţie oferită de cele mai bune gimnaste din
lume, au uitat repede de vremea de afară, încălziţi de evoluţia gimnastelor
românce, în frunte cu Nadia Comăneci.Cei mai mulţi dintre spectatori veniseră
îndeosebi pentru Nelli Kym si Ludmila Turisceva, dar au iesit din sală plini de
entuziasm, continuând s-o aplaude pe Nadia! Ziarul ''Montreal Matin'' scria, a
doua zi: ''Nadia a fost formidabilă la toate cele patru aparate. Publicul a
rămas pur si simplu în admiraţie, în faţa siguranţei, forţei si graţiei micuţei
românce ...'' Seara, târziu, unsprezece
arbitre se întâlnesc la o ''consfătuire de taină'', prezidată, pe rând,
de Iuri Titov - presedintele C.I.O., Ellen Berger - presedinta Comisiei Tehnice
Feminine a Federaţiei Internaţionale de Gimnastică si de arbitra internaţională
Larissa Latînina. A fost definitivată atunci strategia de demolare a
gimnastelor românce? Răspunsul ar putea
fi afirmativ.
Cum s-a ajuns la
"Nota pentru Dumnezeu''?
18 iulie 1976. Toate cele 18.000 de locuri din Sala ''Forum''
fuseseră ocupate cu patru ore înaintea începerii concursului. Fiecare echipă
urma să concureze la un aparat, prin rotaţie, conform tragerii la sorţi.
Reprezentativa României a rămas ultima în concurs, la paralele. Teodora Ungureanu
e notată cu 9.90. Urmează Nadia: evoluţie de kinogramă, desfăsurată într-un
ritm ameţitor, cu o precizie si o siguranţă de domeniul incredibilului, în
pofida unui grad de dificultate sinucigas, o iesire fenomenală si o aterizare
''înfiptă", fără nici cea mai mică ezitare! Ziaristul canadian Gilles
Marcote avea să descrie astfel momentul imediat următor, a doua zi, în
cotidianul ''Montreal Matin'': ''Nerăbdarea creste. De ce întârzie, oare,
arbitrele? Ce s-a întâmplat? Lumea clamează :''Zece! Zece!...'' In sfârsit,
bang, clopotul anunţă iminenta apariţie a notei. Un 10 mare se aprinde pe
tabela electronică! Lumea se scoală în picioare, ovaţionează. Perfecţiunea a
fost văzută în Sala ''Forum'', pentru că nota 10 înseamnă perfect!'' Nadia
învinsese si computerul, care nu fusese programat pentru nota maximă si a fost
nevoit să afiseze nota 1.0! Larissa Latînina sare, foarte
nervoasă:''Perfecţiunea nu există! Comăneci a fost, într-adevăr, senzaţională,
dar n-a fost perfectă, nu există perfecţiune în gimnastică, nota 10 e pentru
Dumnezeu!'' Prima pagină a cotidianului ''Montreal Matin'' e dominată de o
uriasă fotografie a Nadiei, sub titlul ''Zece din zece pentru Nadia'' si,
dedesubt, ''Nadia Comăneci este perfecţiunea!'' Iar fosta campioană americană,
arbitra internaţională Cathy Rigby Mason, exclama: ''Arbitrele sunt în găleată!
Au început prin a da note foarte mari, iar
Nadia fost evident superioară
tuturor gimnastelor, fără nici o excepţie, asa că arbitrele n-au avut altceva
de făcut decat să-i dea nota maximă. Personal, sunt sigură că Nadia Comăneci
merita 10 ...'' (declaraţie reluată, ulterior, de influenta revistă americană
''Newsweek'', în numărul din 2 august 1976). Iar Jim McKay scria în revista
''Time'' că ''... Nadia a înotat într-un ocean de aer, demonstrând tuturor cum
arată perfecţiunea''. Nadia si-a continuat apoi, cu aceeasi dezinvoltură, seria
notelor maxime, reusind să obţină 7 note de 10, dintre care patru la
paralele, aparat la care a stabilit si
un record imbatabil în finalele pe aparate: 20.00 puncte, maximum posibil!
Ce efect a avut complotul
sovietic?
Complotul pus la cale de sovietici si est-germani în gimnastica feminină a avut ca principal
efect, la Montreal, cucerirea titlului de campioană olimpică la echipe de către
reprezentativa Uniunii Sovietice. Dar aceasta, nu atât prin notele foarte mari
acordate gimnastelor, cât, mai ales, prin furtul pe faţă. Iată doar câteva
argumente care susţin afirmaţia noastră. Cu o cădere la paralele (care a
determinat, la reluare, „sărirea” peste două elemente de dificultate) , Nelli
Kym a fost notată cu 9.40, desi numai pentru cădere trebuia să fie depunctată
cu 0.50 puncte, conform codului internaţional de punctaj aflat în vigoare la
vremea respectivă, plus câte 0.25 puncte pentru fiecare dintre cele două
elemente peste care ... sărise! Olga Korbut a fost notată cu 9.85 la paralele,
după o serioasă dezechilibrare si eforturi disperate de a rămâne pe aparat,
urmate de doi pasi laterali la aterizare, iar Ludmila Turisceva a primit 9.80
la acelasi aparat, cu un exercitiu surprinzător de lent, care conţinea doar un
singur element de mare dificultate, făcând si un pas lateral la
aterizare ! Teodora Ungureanu, calificată drept „perfectă” la sol de către
comentatorii sportivi, e notată doar cu 9.80 (notă huiduită minute în
sir !), în timp ce, la acelasi aparat, Nelli Kym e gratulată cu 9.90, desi
a avut o evolutie inferioară s.a.m.d., s.a..m.d. ... Sovieticii si-au atins
scopul în proba pe echipe: 1. URSS 390,35 p – medalie de aur; 2. ROMANIA 387,15
p – medalie de argint; 3. R.D.G. 385,10 p – medalie de bronz. Si-au atins
scopul si în finala de la sol (unde au martelat-o fără milă pe Teodora
Ungureanu), dar n-au reusit s-o stopeze pe NADIA, care a devenit PRIMA GIMNASTA
PERFECTA ! Demersurile sovieticilor si ale sateliţilor lor ne-au reamintit
adagiul «Păsărarul a căzut în laţ», iar faptul că - urcând iresponsabil, până
la 9.95, nota unei gimnaste sovietice care comisese patru greseli - au adus-o
pe Nadia (execuţie fără nici o ezitare !) la 10.00 nu poate conduce, în
nici un caz, la concluzia ridicolă că «zecele Nadiei «a fost aranjat».
Care să fie motivaţia
noului complot?
Incoronată oficial ca « SPORTIVA NUMARUL UNU A LUMII DIN TOATE
TIMPURILE », unanim recunoscută ca « gimnasta perfectă »,Nadia
Comăneci candida pentru postul de reprezentant oficial al României în Comitetul
Olimpic Internaţional, organism care pare să fie (cel puţin) reticent faţă de
promovarea unui român printre membrii săi. Se stie ce reacţie negativă
puternică a stârnit candidatura lui Ion Tiriac, un alt sportiv de excepţie,
care a dus numele României pretutindeni în lume. Acum urmează Nadia. Cum s-o
demolezi, cum s-o impiedici să acceadă în Forumul Olimpic, după ce a triumfat
într-o asemenea manieră în „Forumul” din Montreal? Lovitura sub centură a fost
inventată de secole. Canadianul Dick Pound o foloseste fără să rosească, acum,
la începutul mileniului trei. Asteptăm reacţia marilor campioni ai sportului
mondial. Oricare dintre ei poate deveni victimă.
„Frica de Nadia”
« Fenomenul Nadia Comăneci » nu s-a născut la Montreal.
Legenda Nadiei a început să se ţeasă cu mulţi ani înainte, în urma
concursurilor internaţionale dedicate celor mai mici gimnaste din ţările
socialiste si nu numai. In iulie 1972, Palatul Sporturilor din Sofia a găzduit
«Cupa Speranţelor Olimpice» (devenită ulterior « Cupa Prietenia »).
Pentru prima oară, reprezentativa de junioare a României întâlnea într-un
concurs oficial « cele patru mari » ale gimnasticii europene, la
nivelul junioarelor : U.R.S.S., R.D.G., Cehoslovacia si Ungaria. Pe
echipe a câstigat, conform asteptărilor, experimentata reprezentativă a Uniunii
Sovietice, având-o ca „port- drapel” pe „gimnasta minune” Nelly Kym, iar marile
favorite ale concursului pentru individual compus si finalele pe aparate erau
Nelli Kym, Raisa Biciukina, Elena Ostanina, Annelore Zinke si Kerstine
Gerschau. Nadia Comăneci nu figura
printre primele zece favorite. Ceea ce n-a marcat-o deloc în concurs, ba,
dimpotrivă, a ambiţionat-o si mai mult, asa că... ordinea finală la individual
compus a fost următoarea : 1.
Raisa Biciukina, 2. NADIA COMANECI, 3. Nelli Kym... Nadia se revansează, însă,
în finalele pe aparate, cucerind medaliile de aur la paralele si bârnă si
medaliile de argint la sărituri si sol. « Frica de Nadia » s-a născut
atunci si s-a amplificat după sirul impresionant de succese la următoarele
ediţii ale « Cupei Prietenia » si ale « Cupei Kuniki », din
Japonia (unde concurau si gimnastele din « ţările capitaliste »), cărora
li s-au adăugat puternicile ecouri internaţionale după triumful total al Nadiei
la Internaţionalele de gimnastică ale României, din 14 aprilie 1973, unde
Nadia Comăneci a cucerit toate cele 5
medalii de aur puse în joc ! Urmează trei medalii de aur si o medalie de
bronz la « Cupa speranţelor olimpice » de la Leipzig (unde Nadia o
devansează net pe Nelli Kym !) si alte opt succese pe linie în concursuri
internaţionale de anvergură, oficiale sau amicale, printre care ediţia Phenian
(august ’74) a « Cupei Prietenia », în care nu numai Nadia si
Teodora Ungureanu, ci întreaga echipă de junioare a României a triumfat,
devansând puternicele reprezentative ale R.P.D. Coreene, R.D.G. si U.R.S.S.,
clasate, în această ordine, în urma reprezentativei noastre. Apăruse un nou
pericol pentru gimnastica sovietică : ECHIPA ROMANIEI ! « Frica
de Nadia » s-a amplificat si după acel faimos « triumf în
ilegalitate » reusit de Nadia în sala pariziană « Ile des
Vents », imediat după C.M. de la Varna, din ’74, triumf care a turnat
plumb în picioarele gimnastelor sovietice, anuntând, cu aproape un an înainte,
« marea explozie de la Skien », unde, la primul ei concurs oficial la
senioare, Nadia a reusit să răstoarne toate calculele si să uluiască întreaga
lume a gimnasticii mondiale, cucerind patru medalii de aur si una de
argint ! Atunci s-a zămislit si s-a consolidat „cooperativa sovieto - est
germană – ceho - ungară”, care urmărea stoparea „Fenomenului Comăneci” si un
sprijin reciproc în cursa pentru medalii, prin „lucrarea” gimnastelor românce
de către toate arbitrele din « blocul socialist european », la care
au aderat ulterior si arbitrele din Bulgaria si Polonia.
« Cheia » unui
pronostic exact
La începutul lunii iunie 1976, cu doar sase săptămâni înaintea
deschiderii oficiale a Jocurilor Olimpice de la Montreal, am fost rugat de
cunoscutul poet iesean Nicolae Turtureanu, fost coleg de an în facultate, să
scriu pentru revista literară « Cronica » un reportaj consacrat
gimnastelor care urmau să plece la Montreal. M-am conformat imediat si, în
numărul său din 16 iulie 1976 , sub titlul « Un milion de ore pentru
desăvarsire », revista « Cronica » a publicat un amplu reportaj,
încheiat cu pronosticul pe care-l oferisem, la cerere, si reputatei arbitre
internaţionale Maria « Mili » Simionescu, vicepresedinta Comisiei
Tehnice Feminine a Federaţiei Internaţionale de Gimnastică : ”Trei medalii
de aur – individual compus, paralele si bârnă – , o medalie de argint si două
medalii de bronz, numai la gimnastică feminină ! ” Replica reputatei
arbitre a fost « Să v-audă Dumnezeu, asa cum v-a auzit la
Skien ! » Riscul reporterului era imens, pentru că bârna si
paralelele sunt cele mai dificile aparate, unde se « contabilizează »
cele mai multe ratări, iar gimnasta care ratează la un singur aparat iese, de
regulă, din calculul medaliilor la individual compus, oricât de bună ar fi la
celelalte trei aparate. Dar ceea ce s-a întâmplat atunci, la Montreal, e
arhicunoscut : Nadia a devenit « prima gimnastă perfectă »,
cucerind trei medalii de aur - la individual compus, paralele si bârnă -,
echipa României a cucerit argintul, palmaresul gimnastelor fiind întregit de
medalia de argint cucerită de Teodora Ungureanu la paralele si de cele două
medalii de bronz, cucerite de Nadia Comăneci la sol si de Teodora Ungureanu la
bârnă ! Mărturisesc că, pe vremea aceea, eram atât de pasionat de
gimnastică, încât cunosteam programul zilnic si forma de moment a tuturor
marilor rivale ale fetelor noastre, dar si componenţa brigăzilor de arbitraj de
la fiecare aparat (ceea ce conta foarte mult) si, în plus, intuisem că Nadia nu
avea cum să rateze la nici un aparat, pentru că nu ratase la nici un
antrenament, mentinându-se mereu în formă maximă, ba, mai mult, nu avusese nici
o dezechilibrare, iar exercitiile ei îmbinau cutezător si original coeficienţii
foarte înalţi de risc cu un ritm ameţitor ale execuţiei si cu o încântătoare
plastică a miscării.
Un cronicar care a urmărit
întreaga carieră a Nadiei
(... şi o carte care n-a mai apărut!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu